Piksel Facebooka - jakie daje możliwości w kampaniach reklamowych
#FocusOnMarketing

Piksel Facebooka. Jakie daje możliwości w kampaniach reklamowych?

Krystian Nowakowski
Krystian Nowakowski
♦️ Digital Marketing Advisor ♦️ Board Member

Czym jest piksel Facebooka?

Piksel Facebooka to fragment kodu programistycznego, dzięki któremu efektywność kampanii reklamowych na facebooku mocno szybuje w górę! Daje nam dużo nowych możliwości, bez których kampanie internetowe na facebooku nie przynosiłyby tak dobrych wyników. Generujemy go z poziomu konta reklamowego, a dokładnie w menadżerze zdarzeń. Kod instalujemy na naszej stronie internetowej. Aktualnie możemy to zrobić na kilka sposób, m.in. przy użyciu Google Tag Managera lub ręcznie kopiując i wklejając go w odpowiednie miejsce kodu strony internetowej.

Jeśli przejdziemy proces instalacji to już po kilku dniach możemy korzystać z dobroci jakie niesie wkorzystywanie piksela facebooka w kampaniach reklamowych.

Jak działa piksel Facebooka?

Zainstalowany piksel Facebooka na naszej stronie jest po to, aby rejestrować odpowiednie zdarzenia, np.: odwiedziny strony www, odwiedziny poszczególnych zakładek, czy też poszczególne kliknięcia użytkowników. Moc piksela polega na tym, że każde tego typu zdarzenie pozostaje zapisane i możemy je wykorzystać w późniejszym czasie. W jaki sposób możemy korzystać z piksela? Przykładowy scenariusz, przedstawiam poniżej.

Przykład wykorzystania piksela Facebooka

Myśląc o reklamie na facebooku, klienci wyobrażają sobie sytuację, w której płacą kwotę X, za którą facebook generuje wyświetlenia. Dzięki temu reklama dociera do poszczególnych użytkowników. Sytuacja jednak wygląda nieco inaczej i jest trochę bardziej skomplikowana.

Przede wszystkim w kampaniach reklamowych na facebooku, powinniśmy wybrać cel. Mamy do wyboru wiele opcji, ale te najbardziej podstawowe to: zasięg, ruch czy aktywność. W naszym przykładzie posłużymy się celem: ruch. To rodzaj reklam, które można kliknąć i przekierują użytkownika do podanej strony internetowej.

Następnie przechodzimy przez konfigurację grupy reklam, ustawiamy grupę docelową (dla przykładu: Województwo pomorskie, wiek 18-65+, zainteresowania: jak najwięcej powiązanych z tematyką rolniczą). Facebook pokazuje grupę docelową wielkości 410 tysięcy użytkowników. Jest to szeroka grupa i bardzo dobrze! O to właśnie chodzi. Ta grupa posłuży nam do wyłowienia osób, które we wstępnej fazie wykazują zainteresowanie ofertą. Uruchamiamy kampanię reklamową na facebooku i przez pierwsze dwa tygodnie generujemy ruch na stronie www. Po co? Po to, aby zebrać pierwszą listę remarketingową. Listę odbiorców, którzy odwiedzili naszą zakładkę. Skoro już raz kliknęli naszą reklamę, weszli na stronę www i spędzili na niej np.: 30 sekund, to zakładamy, że jest to grupa bardziej zainteresowanych użytkowników.

Idziemy dalej.

Po dwóch tygodniach uruchamiamy kolejną kampanię z celem reklamowym – pozyskiwanie kontaktów. Tym razem grupą docelową jest niestandardowa lista odbiorców. Czyli tych użytkowników, którzy wcześniej już odwiedzili naszą stronę www. Tym razem możemy zaprojektować inną reklamę, z innym komunikatem i kierować ją do dużo węższej grupy osób bardziej zainteresowanych.

Wyobraźmy sobie, że reklamujemy sklep z warzywami. Inaczej powinniśmy to robić do osób, które jeszcze nigdy nie słyszały o istnieniu naszego sklepu, a inaczej do osób, które już nas odwiedziły i wiedzą coś o naszych produktach.

Takie scenariusze możemy tworzyć właśnie dzięki pikselowi facebooka, który zapisał użytkowników w swojej liście i teraz pozwala nam wyodrębnić tę grupę spośród innych użytkowników. Co więcej, tego typu działania remarketingowe, można łączyć z innymi kanałami np: kampaniami Google Ads i LinkedIn Ads. To jednak jest temat na osobny wpis.

Na potrzeby prezentacji możliwości piksela Facebooka, opisany scenariusz jest mocno uproszczony. W rzeczywistości podążając takim tokiem myślenia, możemy tworzyć bardziej zaawansowane modele. Wszystkie jednak sprowadzają się do selekcjonowania i filtrowania użytkowników, a przez to powstają lejki sprzedażowe.

O czym należy jeszcze pamiętać?

Na sukces kampanii reklamowych wpływ ma wiele czynników. Nie możemy wychodzić z założenia, że uruchamiając kampanię na facebooku, zaczniemy od razu sprzedawać. Oczywiście jest to możliwe, ale jeśli tak się nie stanie to nie znaczy, że reklama na facebooku nie działa. To o czym powinniśmy pamiętać to:

  1. Odpowiednio przygotowana i zaprojektowana strona internetowa. Taka, która będzie miała odpowiednią strukturę linków, odpowiednią ilość treści i będzie zachęcała użytkowników do jej przeglądania. Czym więcej użytkowników na stronie i czym dłużej czasu na niej spędzają, tym więcej informacji dla nas, które możemy wykorzystać w naszych przyszłych kampaniach reklamowych.

  2. Zainstalowany i skonfigurowany Google Analytics, dzięki któremu będziemy mogli analizować ruch i wyciągać wnioski

  3. Zainstalowany Piksel Facebooka, który zapisując odpowiednie zdarzenia na naszej stronie internetowej, pozwoli lepiej kierować reklamy na facebooku.

  4. Śledzenie odpowiednich zdarzeń, dzięki którym będziemy widzieć jakie kampanie i jakie reklamy generują konwersję.

Na sukces kampanii składają się również takie czynniki jak dotychczasowa rozpoznawalność marki. Często mieliśmy do czynienia z sytuacjami, w których reklama na Facebooku pełniła funkcję informacyjną. Klienci, widząc reklamę na Facebooku, wykonywali telefon do swojego doradcy handlowego i dopytywali o szczegóły oferty, a w następnych krokach dział handlowy domykał sprzedaż.

Dla pewnych marek czy produktów generowanie leadów jest dużo łatwiejsze niż dla innych. To również powinniśmy brać pod uwagę już na początku podejmowania działań reklamowych.

Ekstra możliwość piksela Facebooka

Na koniec jeszcze jedna ekstra możliwość, jaką daje nam system reklamowy Facebooka z wykorzystaniem piksela.

Dzięki niestandardowym listom odbiorców np: listy remarketingowej, czyli osób, które wcześniej odwiedziły naszą stronę internetową, możemy budować listy PODOBNYCH UŻYTKOWNIKÓW. Co mam na myśli? Facebook, porównuje profile osób, które weszły na naszą stronę i wyszukuje w swojej bazie użytkowników, którzy mają podobne zainteresowania, podobne miejsce zamieszkania, czy też podobnie angażują się w działania w kanałach social mediowych. Dzięki temu łatwo możemy znaleźć osoby, które również mogą być zainteresowane naszą ofertą na podstawie tych, którzy odwiedzili naszą stronę internetową bądź dokonali u nas zakupu.

Możliwości systemów reklamowych są naprawdę ogromne, ale ich odpowiednie wykorzystanie zawsze wymaga czasu. Wielkim plusem reklamy w internecie jest to, że możemy uruchomić ją z dnia na dzień. Próg wejścia w takie działania jest po prostu bardzo niski, jednak to nie oznacza, że przyniesie nam równie szybko efekty. Dlatego warto wziąć pod uwagę kampanie, które będą nieco lepiej przemyślane i przygotowane, po to, aby nie kosztowały za dużo, przynosiły zamierzone efekty i były opłacalne dla naszego biznesu.

Komentarze

kontakt dla klientów

Focus Agency Sp. z o.o.

al. Jerozolimskie 123A
00-838 Warszawa
Krystian Nowakowski

Krystian Nowakowski

+48 660 000 950
krystian@focus-agency.pl