Agencja Marketingowa FOCUS | Dobra infografika? Poznaj nasze sprawdzone sposoby!
#FocusOnDesign

Dobra infografika? Poznaj nasze sprawdzone sposoby!

Alicja Konowrocka
Alicja Konowrocka
Graphic Designer

Wizualizacja danych, to pojęcie, które swoje korzenie ma już w prehistorii. To co zaczęło się od prostych rysunków naskalnych, dziś jest już osobną dziedziną grafiki. Dlaczego cieszy się taką popularnością? Ponieważ pozwala na przedstawienie skomplikowanych informacji, w prostej, przejrzystej i atrakcyjnej formie.

Z artykułu dowiesz się między innymi:

  • na jakie typy dzielimy infografiki
  • dlaczego wizualizacja danych pomaga w ich zapamiętywaniu
  • jak stworzyć dobrą infografikę i z jakich elementów powinna się składać

Czy dane mogą być piękne?

Dobra infografika wyraża więcej niż tysiąc słów, i to dosłownie! Dlaczego? Ponieważ ludzki mózg przetwarza obrazy aż 60 000 razy szybciej niż tekst. Szacuje się, że 90% informacji przesyłanych do mózgu jest wizualnych, a 93% całej komunikacji ludzkiej realizowana jest za pomocą obrazów. Przedstawienie skomplikowanych danych w postaci infografiki jest świetnym sposobem na zwiększenie zapamiętywania, ułatwienie zrozumienia a nawet nadanie informacjom dodatkowego kontekstu. Ponadto ilustracje dodane do tekstu, nie tylko rozszerzają znaczenie, ale również wzmacniają zrozumienie i narzucają poprawny odbiór.

Biorąc pod uwagę prezentowaną treść, infografiki możemy podzielić na następujące rodzaje:

  1. Przedstawiające proces
  2. Przedstawiające dane
  3. Porównawcze – przedstawiające dane i statystyki

Powyższe typy to próba systematyzacji różnorodnej natury infografik. Warto podkreślić, że nie trzeba trzymać się tu żadnych sztywnych ram, a poszczególne rodzaje mogą łączyć się i przeplatać, tworząc wspólnie infografikę doskonale obrazującą nasz temat.

Infografiki, które zmieniły ludzkość

Czy infografika może mieć przełomowy wpływ na dzieje ludzkości? Tak! Dowodem na to może być np. układ okresowy pierwiastków, nazywany tablicą Mendelejewa. Zna ją właściwie każdy, jednak nie każdy wie, że jest właśnie infografiką.

Innym przykładem, który również zmienił życie wielu ludzi jest niezwykle rozbudowana i skomplikowana mapa londyńskiego metra. Zawiera ona nie tylko wiele skomplikowanych połączeń, ulokowanych w przestrzeni topograficznej, ale również informacje o przystankach, strefach, liniach a nawet udogodnieniach dla niepełnosprawnych. Jak przedstawić tak ogromną liczbę informacji na prostej, czytelnej i przejrzystej infografice? Odpowiedź znajduje się poniżej.

źr. www.visitlondon.com

Czy infografika jest materią?

Aby stworzyć logiczną, spójną infografikę przedstawiającą dane, informacje lub proces, musisz zacząć od pytania – co chcesz przekazać odbiorcy? Wbrew pozorom odpowiedź na to pytanie wcale nie jest oczywista i może przysporzyć wiele kłopotów już na samym początku. Aby usystematyzować informację stosuję prosty trik – traktuję moją infografikę jak materię.

Z czego składa się otaczający nas świat? Z materii! Na co możemy ją podzielić? Na cząsteczki, następnie atomy, dalej elektrony, protony, neutrony… Wszystkie te elementy są od siebie zależne i tworzą jedną całość wzajemnie się uzupełniając. Na podobnej zasadzie dookreślają się poszczególne elementy infografiki. Każda z wyróżnionych części musi mieć swój priorytet i być zależna, lub połączona z innymi. W ten sposób sprawisz, że całość będzie zrozumiała, a śledzenie informacji zawartych na grafice będzie odbywać się w ściśle określonym przez Ciebie porządku.

Zabierz odbiorcę w podróż po swoim temacie!

Kiedy już wiesz:
  • Jaki będzie temat Twojej infografiki.
  • Jakie informacje chcesz w nim przekazać.
  • Które z nich są priorytetowe, a które poboczne.

…czas najwyższy pomyśleć o infografice jak o rozbudowanej całości! Patrząc na infografikę Twój odbiorca powinien odnieść wrażenie, że jest jasna, przejrzysta, ale rozbudowana. Wielowymiarowość projektu polega więc na złożeniu kilku lub nawet kilkunastu mniejszych infografik o różnej objętości danych – w jednolitą wizualnie całość. Podążanie ścieżką, którą wytyczyłeś ma być formą „podróży”, w którą zabierzesz odbiorcę. Będzie on zmierzać drogą wyznaczoną przez projektanta - według hierarchii ważności informacji.

„Wielowymiarowość projektu polega więc na złożeniu kilku lub nawet kilkunastu mniejszych infografik o różnej objętości danych – w jednolitą wizualnie całość”

10 najważniejszych elementów infografiki

Każda infografika składa się z wielu korespondujących ze sobą elementów, tworzących wspólnie większą całość. Nie wszystkie z nich są niezbędne w każdym projekcie, jednak warto aby Twoja infografika była zarazem różnorodna i spójna.

1. Tytuł i krótki opis tematu

Konieczny element każdej infografiki. To on określa kontekst, tematykę i zakres informacji znajdujących się w projekcie. Miejsce na ten element musi zostać wyznaczone już na samym początku projektowania. Tytuł powinien być bardzo chwytliwy, prosty, krótki i łatwy do zapamiętania.

2. Podstawa kompozycji całej infografiki

Fundament każdego projektu. Główna ilustracja, mapa, diagram przewodni – może być to zdjęcie, rysunek lub nawet pojedynczy element. Ważne aby natychmiast kojarzyło się z tematem i obrazowało mniej lub bardziej dosłownie ideę, którą chcesz przekazać.

3. Diagramy i mapy myśli

Nawet jeśli diagramy spędzają Ci sen z powiek, teraz powinieneś się z nimi zaprzyjaźnić. Możesz postawić na te bardziej standardowe kołowe, słupkowe lub wybrać te niespotykane, przy projektowaniu których można popuścić wodze fantazji. Pamiętaj jednak o dwóch warunkach – nawet najbardziej skomplikowany diagram musi być jasny i czytelny, korespondując wizualnie z resztą projektu. Diagramy, szczególnie te bardziej rozbudowane możemy projektować w formach nawiązujących do tematu, który przedstawiamy.

Przykład diagramu:

Innym rodzajem graficznego przedstawienia tematu są mapy myśli, czyli sposób nie tylko na organizację pomysłów, ale również czytelne przedstawienie informacji. Najważniejsza, nadrzędna idea czy temat znajduje się w centrum, wokół umieszczone są te elementy, które go dookreślają.

Przykład – najłatwiej wyobrazić sobie to na przykładzie drzewa. Główna idea to pień, na którym wszystko się opiera. Bez niego drzewo by nie istniało. Pień jest rdzeniem, dzięki któremu gałęzie łączą się z korzeniami, umożliwiając funkcjonowanie całej rośliny. Z pniem łączą się gałęzie, czyli idee poboczne, coś co go dopełnia, jednak nie jest tak kluczowe. Dalej pojawiają się mniejsze gałązki, pędy, liście a nawet kwiaty. Wszystkie są ze sobą połączone i tworzą ścisłą hierarchię – jasną i przejrzystą. Tak samo jak na mapie myśli.

4. Oś czasu

Oś czasu jest niezwykle pomocna, jeśli elementy przedstawianego tematu tworzą porządek chronologiczny. Aby podkreślić nie tylko położenie elementów w czasie ale również ich hierarchię, warto uzupełnić ją o tzw. mile stones, czyli przełomowe momenty i wydarzenia, bez których nic nie miałoby sensu.

Przykład osi czasu: 

5. Mapy

Chociaż trudne, są również niezwykle efektowne. Mnogość informacji, które możemy umieścić i interpretować na mapie sama w sobie gwarantuje nam wielowymiarowość projektu. Zawsze warto pokusić się o dointerpretowanie tematu i umieszczenie mini mapki w infografice, całość projektu mocno na tym zyskuje.

Przykład mapy:

6. Cytaty

Są jedną z możliwości wzbogacenia projektu o dodatkowy kontekst i typografię. Za ich pomocą można odnieść się do zewnętrznych źródeł i zwiększyć wartość merytoryczną infografiki.

7. Piktogramy

Ikony, mini ilustracje, jeden z ważniejszych elementów, który powinien uzupełniać każdy projekt infograficzny. Gwarantują uporządkowanie informacji, pełnią funkcję informacyjną, a nawet same w sobie stanowią mini infografikę.

Przykład piktogramów: 

8. Mikrotypografia

Przypisy do zdjęć, map i materiałów zewnętrznych. Ważne jest żeby stanowiły oddzielny, wzbogacający element kompozycji.

Porada – zapisy mikrotypograficzne powinny być przedstawiane w mniejszej punktacji niż tekst podstawowy.

9. Legenda

Jeśli używamy kolorów, oznaczeń na mapach lub w innych wykresach, pamiętajmy o wprowadzeniu legendy. Legenda przyda się wszędzie tam, gdzie nie mamy miejsca na objaśnienia w wykresach. Przy rozbudowanych strukturach warto projektować je już na początku z myślą o oddzielnej legendzie.

10. Źródła

Trzeba i warto się na nie powoływać. Można zaprojektować stopkę w której je umieścimy. Mogą się pojawiać w formie żywej paginy.

Kiedy projekt jest gotowy…

Kiedy wydaje Ci się, że Twoja infografika jest już skończona czas, aby zastanowić się czy rzeczywiście przekazałeś w niej ideę, którą założyłeś na samym początku. Raz jeszcze warto przyjrzeć się projektowi i potraktować go już nie jako zbiór osobnych elementów, ale jako całość. To również moment na to, żeby prześledzić dokładnie ścieżkę wytyczoną dla potencjalnego odbiorcy. Czy jasno wynika, jaki kierunek odczytywania informacji został narzucony? Czy dane są uporządkowane i wiadomo, które z nich są najważniejsze oraz które je dookreślają?

Czy infografika zastąpi tradycyjne artykuły? 

Popularność infografiki rośnie wraz z przemianami jakie zachodzą w społeczeństwach. Jesteśmy wzrokowcami, a nasze mózgi chętniej przyswajają to co graficzne, niż to co tekstowe. Z tego powodu, tradycyjne artykuły chętnie zastępowane są przez bogate infografiki lub nimi uzupełniane. Przewaga form graficznych nad tekstem tkwi również w prostocie – ogromne bazy danych mogą być za jej pomocą przedstawiane w sposób zrozumiały i czytelny. Nie sposób w kilku zdaniach przedstawić niezwykle skomplikowanej sieci połączeń lotniczych w Stanach Zjednoczonych. Można natomiast przedstawić je za pomocą jednej, przejrzystej… infografiki!

 

 

Źródła i przydatne artykuły:

http://infografikart.pl/10-powodow-stosowania-infografik/

https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/102/dlaczego-warto-poslugiwac-sie-infografika

https://nauka.uj.edu.pl/documents/74541952/4d5cd0d8-236a-4f62-9dea-405b1986129e

https://medium.com/ucd-ischool/where-in-the-world-can-i-study-data-journalism-44c006e55ea5

Komentarze

kontakt dla klientów

Focus Agency Sp. z o.o.

al. Jerozolimskie 123A
00-838 Warszawa
Krystian Nowakowski

Krystian Nowakowski

+48 660 000 950
krystian@focus-agency.pl