Agencja Marketingowa FOCUS | Przepis na udany key visual
#FocusOnDesign

Przepis na udany key visual

Alicja Konowrocka
Alicja Konowrocka
Graphic Designer

Key visual to jedna z najbardziej wpływowych wartości marki. Jeśli jest trafny, zapada w pamięć i staje się nieodłącznym elementem komunikacji z odbiorcami. Pozwala wyróżnić się wśród „tłumu”. Zapewnia rozpoznawalność, a nawet przywiązanie.

A czy Ty, możesz opisać swój key visual, jednym zdaniem?

Na początek, kilka słów wyjaśnienia…

O tym, jak ważny jest key visual w komunikacji marketingowej, na pewno już wiesz. Dowiedziałeś się również, że musi być charakterystyczny, rozpoznawalny, zapadający w pamięć. Obejrzałeś stertę przykładów, przeczytałeś mnóstwo artykułów. Ale czy wiesz właściwie, czym jest ten key visual?

Klucz wizualny, (czyli z ang. key visual) to pojęcie wielowymiarowe i niejednoznaczne. Dla jednych będzie nim charakterystyczny element, który marka konsekwentnie wykorzystuje w swoich kampaniach. Inni będą przekonywać, że wystarczy jeden wyjątkowy kolor, tekstura lub kształt. Gdzie leży prawda? Jak zawsze, pośrodku!

To, jaki będzie key visual, zależy tylko od kreatywności, tego, kto go tworzy. Może być każdym z tych elementów lub składać się z wielu, korespondujących ze sobą składników, tworzących spójną całość.

„To, jaki będzie key visual, zależy tylko od kreatywności tego, kto go tworzy”

Zasada pierwsza to… brak zasad! Wszystko, czego potrzebujesz, to kreatywność, nieszablonowość i wyjątkowy pomysł. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić? W procesie twórczym warto kierować się pewnymi wytycznymi, które sprawdzą się właściwie w każdym projekcie i znacznie ułatwią jego powstawanie.

Cechy dobrego key visualu:

 

  1. Charakterystyczny – musi być rozpoznawalny i już. Nie chcesz, chyba aby produkt zginął w gąszczu konkurencji? Swoją kreacją oddaj charakter marki.
  2. Uniwersalny – postaw na wszechstronność, która umożliwi zastosowanie na wielu formatach. Projektant musi pamiętać, że motyw przewodni będzie prezentował markę na zróżnicowanych nośnikach. Kluczowe są nie tylko wymiary, ale również dopasowanie do rozmaitych formatów – np. billboardów, banerów internetowych, a nawet opakowań. Wszystko musi być spójne, a key visual zaprojektowany tak, żeby na każdym nośniku prezentował się bez zarzutu.
  3. Prosty – jasny i czytelny przekaz, niezbyt skomplikowane kompozycje i wysoka przejrzystość to nieodłączne cechy dobrego key visualu każdej marki.
  4. Unikatowy – rozeznanie w branży oraz zapoznanie się z key visualami konkurencyjnych dla marki produktów, to recepta na niepowtarzalność. Jeżeli produkt silnie kojarzony jest z określonymi walorami, to key visual musi je odzwierciedlać.

A teraz, do dzieła!

Pierwszy, samodzielnie wykonany key visual to zadanie, które spędza sen z powiek. Gorączkowe poszukiwanie tutoriali, pochłanianie artykułów, porad i przykładów, to częste błędy popełniane przez początkujących grafików. O ile można znaleźć w nich inspirację, o tyle trudno dotrzeć do informacji jak właściwie powstaje dobry key visual.

Krok pierwszy — robimy research

Ten etap to podróż w czasie. Eksploruj przeszłość, mierz się z teraźniejszością i wybiegaj w przyszłość marki. Poznaj jej historię, to jakie są jej obecne założenia i cele, które ma do zrealizowania.

„Eksploruj przeszłość, mierz się z teraźniejszością i wybiegaj w przyszłość marki”

Twój projekt i marka to jeden, spójny organizm. Musi się uzupełniać, nie tylko teraz, ale również w przyszłości, gdy niektóre cele zostaną zrealizowane, a inne ulegną przewartościowaniu. Key visual wyznacza kierunek działania, jednocześnie go realizując. To wyzwanie oraz odpowiedzialność bądź tego świadomy.

źródło: applenovinky.cz

Historia marki to za mało, aby przystąpić do projektowania. Liczy się również to, do kogo skierujesz swój komunikat, czyli grupa docelowa. Poznaj ją i postaraj się dowiedzieć, co jest dla niej ważne. Zrealizuj oczekiwania swoich odbiorców, a zostaniesz zauważony.

„Liczy się to, do kogo skierujesz swój komunikat czyli grupa docelowa”

Aby zapewnić sobie unikalność projektu, warto rozeznać się również w działaniach konkurencji. Taka wiedza pozwoli uniknąć błędów i powtórzeń. Wizualnie marka powinna zdecydowanie się wyróżniać. Pozwól się zauważyć i pokaż konsumentom, że stać Cię na więcej.

„Aby zapewnić sobie unikalność projektu, warto rozeznać się […] w działaniach konkurencji”.

Krok drugi — postaw się w roli odbiorcy

Przedstawiciel grupy docelowej, z pewnością ma określone cechy, które już wyodrębniłeś (patrz krok pierwszy). Teraz czas na to, abyś wcielił się w rolę odbiorcy. Zastanów się, jakie mogą być jego oczekiwania, jakie wartości i emocje kryją się za marką, co sobą reprezentuje. Jako odbiorca bądź krytyczny i nie pomijaj konkurencji. Dlaczego, to właśnie ten produkt, wybrałbyś spośród innych?

Wyniki zapisz na kartce. Spośród oczekiwań, które zebrałeś, wybierz trzy kluczowe. Zapisz je w kolejności od najważniejszych do tych najmniej istotnych. Wytypuj jedno, takie, bez którego reszta nie miałaby sensu.

Krok trzeci – zaprzyjaźnij się ze swoją marką

Tożsamość to źródło unikalnych skojarzeń z marką, które powinny zostać zawarte w key visualu. Warto je przeanalizować, aby poprawnie odzwierciedlić ich istotę. Uporządkowaniu, może służyć model tożsamości marki, zaproponowany przez Davida Aakera, twórcę teorii strategii marek.

Każda, silnie pozycjonująca się w świadomości konsumentów marka, ma swoją unikalną osobowość. Dlatego proponuję, zaprzyjaźnić się z nią i lepiej poznać, a na koniec ocenić. Wypisz cechy, które powinna zakomunikować w key visualu marka, aby spełnić oczekiwania (patrz krok drugi). Wybierz trzy najważniejsze i uporządkuj je.

„Każda, silnie pozycjonująca się w świadomości konsumentów marka, ma swoją unikalną osobowość”

Najważniejszą cechę marki (jedną z trzech), potraktuj priorytetowo. To tę, jedną cechę będzie uosabiał key visual. Wykreuj pierwsze skojarzenie, przekaz podprogowy. Dobrze zdefiniowana baza, oparta na silnym skojarzeniu to gwarancja zapamiętywalności. Pozostałe dwie cechy mogą być jej dopełnieniem.

„Wykreuj pierwsze skojarzenie, przekaz podprogowy. Dobrze zdefiniowana baza, oparta na silnym skojarzeniu to gwarancja zapamiętywalności”

Krok czwarty — zdobądź serce Klienta w ułamku sekundy

Twój odbiorca, umiejętnością skupienia, nie dorównuje prawdopodobnie nawet złotej rybce (patrz raport Microsoft). Na to, aby przykuć jego uwagę, masz całe… osiem sekund! To czas, w którym odbiorca podświadomie zdecyduje o wyborze Twojego produktu, lub skorzystaniu z oferty konkurencji. Key visual, musi być tak interesujący, a przedstawiony przekaz na tyle jasny, żeby został zapamiętany.

Krok piąty – złap flow i podążaj za intuicją

Tutaj kończy się przepis, a zaczyna… przygoda! Indywidualna kreacja dla konkretnej marki to nieskończoność możliwości i niezwykłe pole do popisu. Po przejściu wszystkich pięciu kroków jesteś gotów, by w końcu stworzyć coś wyjątkowego.

„Think out of the box!”. Wykreuj coś nowego, czego jeszcze nie było. Nie daj się ograniczyć, jednak pamiętaj o zasadach. Zawsze szukaj inspiracji, a nie gotowych rozwiązań.

„Wykreuj coś nowego, czego jeszcze nie było. Nie daj się ograniczyć, jednak pamiętaj o zasadach”.

Prosty przepis, na idealny key visual nie istnieje. Podobnie jak jednolita definicja. Są jednak pewne uniwersalne cechy i zasady, które sprawdzą się w każdym przypadku. U projektującego, liczy się kreatywność, zrozumienie marki i wyczucie. Grafik jest zatem artystą, psychologiem i marketingowcem jednocześnie, a jego praca to wieloetapowy proces ujęty w prostym przekazie.

Komentarze

kontakt dla klientów

Focus Agency Sp. z o.o.

al. Jerozolimskie 123A
00-838 Warszawa
Krystian Nowakowski

Krystian Nowakowski

+48 660 000 950
krystian@focus-agency.pl