Czego dowiesz się z artykułu?
- Dlaczego do obsługi mediów społecznościowych potrzebny jest wyspecjalizowany zespół?
- Dlaczego warto inwestować w rozwój tego kanału komunikacji z klientami?
- Ile może kosztować nieumiejętna komunikacja?
Prowadzenie mediów społecznościowych, to nie bułka z masłem, chociaż tak może Ci się wydawać. Jeśli Twoja firma dopiero się rozkręca lub prowadzisz prężnie działający biznes,
z pewnością słyszałeś jak ważna jest dziś komunikacja w social mediach. Ważna, owszem, ale czy naprawdę potrzebujesz całej agencji? Odpowiedź jest prosta – tak.
Więcej za mniej, czyli zainwestuj w specjalistów
Komunikacja z klientami, to jeden z najważniejszych obszarów działalności niemal każdej firmy. Dotyczy to zarówno rynku B2B jak i B2C. Niestety, wielu przedsiębiorców traktuje ten temat wybiórczo. Skupiając się na odpowiednim doborze osób odpowiedzialnych za relację z klientem, łatwo zlekceważyć kwestie tak oczywiste jak obsługa mediów społecznościowych. Skoro zależy Ci na profesjonalnym kontakcie z odbiorcami, to dlaczego obsługę Facebooka czy Instagrama, zlecasz osobom, które nie są w tej dziedzinie specjalistami?
Aby odpowiedzieć sobie na pytanie, czy jedna osoba jest w stanie zapewnić nam tyle samo, co wyspecjalizowana agencja social media, zastanówmy się najpierw, co właściwie należy do jej zadań:
- tworzenie kompleksowej strategii komunikacji,
- przygotowywanie i wdrażanie harmonogramów postów,
- angażowanie odbiorców, tworzenie społeczności wokół marki,
- bieżące moderowanie Facebooka, Instagrama i innych platform społecznościowych,
- umiejętne i dynamiczne reagowanie na sytuacje kryzysowe,
- projektowanie graficzne,
- copywriting,
- zarządzanie budżetem reklamowym,
- tworzenie i obsługa płatnych kampanii w social mediach,
- analiza i raportowanie…
…a to wciąż tylko ułamek kompetencji, jakie wnosi do Twojej komunikacji, współpraca
z profesjonalistami! Każde z powyższych zadań wymaga zupełnie innego zestawu umiejętności, a co najważniejsze doświadczenia. Czym innym cechować się będzie dobry copywriter, świetny grafik, a jeszcze co innego wyróżni doskonałego analityka. Mnogość narzędzi, z których korzystamy na co dzień nie pozostawia złudzeń – tego nie może dobrze zrobić jedna osoba!
Czy warto inwestować w komunikację w mediach społecznościowych?
Skoro efektywne prowadzenie mediów społecznościowych, to tak pracochłonne, wielopłaszczyznowe zadanie, to czy warto się tego podjąć? Po raz kolejny odpowiadamy,
z pełnym przekonaniem – tak!
Z najnowszych badań wynika, że z mediów społecznościowych korzysta ponad połowa wszystkich ludzi na świecie[1]. Co więcej, większość z nich kieruje się odnalezionymi w social mediach informacjami i rekomendacjami, przy dokonywaniu decyzji zakupowych.
Siłę tego medium doskonale obrazują także statystyki zebrane po pierwszej fali trwającej pandemii. Wyniki Raportu IAB Polska[2], z kwietnia tego roku, nie pozostawiają złudzeń – Internet jest jedynym medium, które nie odnotuje spadków w budżetach marketingowych. Co więcej, mimo dramatycznej sytuacji wielu firm, na plus wypadły wydatki marketingowe na programmatic, mobile, SEM oraz na reklamę w mediach społecznościowych.
A co, w przypadku kryzysu?
Kryzys wizerunkowy to jedna z tych rzeczy, która może zrujnować nawet świetnie prosperującą markę. Przykłady ostatnich miesięcy pokazują, że nieumiejętna komunikacja
w mediach społecznościowych może być przyczyną prawdziwego początku… końca!
Mam tu na myśli chociażby głośny case marki Veclaim, prowadzonej przez znaną influencerkę modową. Co zawiodło w tym przypadku? Być może brak natychmiastowej reakcji i spójności komunikacyjnej, osób odpowiedzialnych za prowadzenie dialogu z odbiorcami, od początku do końca.
Transparentność i naturalność, to tylko puste słowa, jeśli nie potrafimy wdrożyć ich w DNA komunikacji naszego brandu, na stałe i bez wyjątków.
Podsumowując…
Zaangażuj do działań komunikacyjnych, wyspecjalizowaną agencję social media i nie zakładaj, że to zbędny wydatek. Współpraca ze sztabem specjalistów, pozwoli Ci zaoszczędzić czas, pieniądze i wypromować Twój biznes wśród potencjalnych klientów. W wielu przypadkach ochroni Cię przed poważnymi kryzysami wizerunkowymi lub umiejętnie z nich wyprowadzi, ratując nie tylko Twoją reputację, ale także spokój.
Po prostu… rób biznes, a my zajmiemy się resztą!
[1] https://datareportal.com/reports/digital-2020-july-global-statshot
[2] Raport IAB Polska: wpływ pandemii koronawirusa na branżę reklamy online