Marketing od kuchni, czyli komunikacja social media w branży gastronomicznej
#FocusOnSocialMedia

Marketing od kuchni, czyli komunikacja social media w branży gastronomicznej

Joanna Jędrzyńska
Joanna Jędrzyńska
Social Media Moderator

Branża gastronomiczna z punktu widzenia promocji w social mediach to nie łatwy orzech do zgryzienia! W Focusie wiemy, że potencjalny klient przed spróbowaniem dań, sprawdzi treści udostępniane przez restaurację na stronie i w mediach społecznościowych. Nie ma więc sensu poruszać dyskusji na temat tego, czy social media w branży gastronomicznej mają sens. Bo mają. Na przykładzie Karolinka Golf Park – restauracji przy kompleksie golfowym w Kamieniu Śląskim – pokazujemy, jak osiągnąć zamierzone cele przy użyciu różnych kanałów komunikacji.

Sposób na sukces – przemyślana strategia social media restauracji

Jasny cel biznesowy, wartościowe treści, zoptymalizowane kampanie reklamowe i analiza danych, z której wyciągamy wnioski oraz przekładamy je na działania. W tej kwestii wykorzystujemy szczegółowe raporty generowane automatycznie przez Google Data Studio. Taki dokument na jednym slajdzie prezentuje dane, wnioski i dalsze rekomendacje dot. działań w danym kanale social media. Chociaż raport wraz z komentarzem eksperta przygotowywany jest do dyspozycji klienta w trybie miesięcznym – członkowie naszego zespołu mają do niego stały dostęp i na bieżąco monitorują wskaźniki. Tym samym spełniamy oczekiwania Klienta i przybliżamy się do realizacji celów biznesowych.

Co pozwala osiągać zamierzone efekty w komunikacji social media?

Analiza otoczenia – przed przystąpieniem do działania przeanalizowaliśmy komunikację konkurencji. Skupiliśmy się zarówno na małych, lokalnych obiektach, jak i na renomowanych restauracjach w okolicach Opola. Wnikliwe rozeznanie pozwoliło nam poznać słabe i mocne strony, do których przywiązaliśmy szczególną wagę.

Tworzenie persony – wykorzystując odpowiednie narzędzia i zadając odpowiednie pytania, stworzyliśmy model klienta, z którym się komunikujemy. W przypadku Restauracji Karolinka Golf Park skupiliśmy się na stylu życia, zainteresowaniach, pozycji zawodowej oraz barierach, jakie mogą powstrzymywać klienta przed podjęciem działania.

Content ze smakiem – stawiamy na jakościowe i przede wszystkim rzeczywiste treści. Publikujemy fotorelacje z eventów, pobudzające apetyt zdjęcia dań, menu i bieżące wydarzenia z życia restauracji i jej pracowników. Chociaż wiemy, że nie przekażemy odbiorcom smaku dań, chcemy maksymalnie pobudzić ich zmysły. Trzymamy się jednej, doprecyzowanej stylistyki, charakterystyki komunikatów, emoji, hashtagów, aby zachować spójny social branding.

Analiza odbiorców – analizujemy dane demograficzne i geograficzne dot. użytkowników. W przypadku Restauracji Karolinka Golf Park, większość odbiorców profilu to mieszkańcy Opola. Tworzymy bloki komunikacyjne m.in. bezpośrednio skierowane do tej grupy – wskazówki dojazdu czy pomysł na weekendowy wypad z rodziną – to jest to!

Aktualność informacji – chociaż dla wielu to oczywista oczywistość, to w branży gastronomicznej wciąż zdarzają się przypadki rozczarowanych klientów, którzy trafiają na nieaktualne informacje. Wycofane danie? Zmienione godziny otwarcia? Klientom Restauracji Karolinka Golf Park dostarczamy tylko najświeższe informacje z pierwszej ręki!

marketing social media dla restauracji focus agency

 

Jakie kanały social media oprócz Facebooka?

Instagram! Pod tym względem liczby nie kłamią. Kilkaset milionów postów z hashtagiem #food i kilkaset tysięcy z hashtagiem #pysznie. Instagram zdecydowanie rządzi gastronomią, a oprócz tego jest też swego rodzaju wyrocznią. To właśnie za jego pośrednictwem użytkownicy uznają dane miejsce za modne lub nie. W konsekwencji na tej podstawie podejmą decyzję o odwiedzeniu danej restauracji.

A jak o hashtagach mowa… Chociaż wspomniane wyżej pozycje, mogłoby się wydawać, cechują się dużym potencjałem ze względu na swoją popularność – wcale nie musi tak być. Użycie zbyt dużych hashtagów, poprzez istniejącą pod nimi konkurencję i większe zaangażowanie społeczności innych profili, może sprawić, że zasięg naszego posta wcale nie wzrośnie. Zarówno górna, jak i dolna granica rozmiarów hashtagów mają tutaj znaczenie – a ich dobór opiera się przede wszystkim na testach i cierpliwości. Z naszej perspektywy szczególnie przydatne są również różnego rodzaju narzędzia pozwalające na dobór optymalnych hashtagów. Posługujemy się między innymi IQ Hashtags, które dostarcza nam szeregu danych – takich jak m.in. średnia liczba polubień czy komentarzy znajdujących się pod zdjęciem z danym hashtagiem, czy lista hashtagów zyskujących popularność. W ten sposób jesteśmy w stanie określić pozycje odpowiednie zarówno pod względem tematycznym, rozmiarowym, jak i ze względu na długość „okresu pracy” danego hashtagu dla naszego zdjęcia (okres widoczności w widoku danego hashtagu).

Screen z narzędzia IQ Hashtags.

iq hashtags w agencji social media dla restauracji

 

Chociaż na Facebooku, jak i w innych kanałach komunikacji, estetyka jest ważna – Instagram pod tym względem przebija wszystko. To właśnie tutaj ludzie szukają inspiracji i rzeczy przyjemnych dla oka. Nie ma więc nic gorszego niż niespójny feed, który jedynie odstrasza. Aby uzyskać spójność, wykorzystujemy aplikacje takie jak Planoly, które umożliwiają spojrzenie na siatkę zdjęć przed ich publikacją.

A co z Instagram Reels? Zdecydowanie jest to świetne narzędzie promocyjne i wizerunkowe, które pozwala na dotarcie do naprawdę dużego grona odbiorców, budowanie zaangażowania i rozpoznawalności marki – co zauważamy na prowadzonych przez nas profilach. Jednak również w tej kwestii potrzebny jest ciekawy i jakościowy materiał, ale i podążanie za trendami.

LinkedIn! Nawet w tej branży nie można go lekceważyć. Restauracja, kawiarnia czy foodtruck to przecież biznes jak każdy inny. Na LinkedIn są już wszyscy – event managerowie, osoby odpowiedzialne za spotkania integracyjne w firmach, wedding planerzy, czy po prostu rzesza głodnych osób, które poszukują nowych, modnych miejsc w ich okolicy.Gastronomia zatem jest świetną branżą do komunikowania za pomocą linkedin.

Chociaż „wrzucanie” kilku postów tygodniowo wydawać się łatwe – tylko przemyślane działania opierające się na holistycznej strategii, doświadczeniu i wiedzy przynoszą efekty. Dlatego we wszystkich przypadkach rekomendujemy nawiązanie współpracy z agencją social media mającą doświadczenie w branży restauracyjno-gastronomicznej.

Komentarze

kontakt dla klientów

Focus Agency Sp. z o.o.

al. Jerozolimskie 123A
00-838 Warszawa
Krystian Nowakowski

Krystian Nowakowski

+48 660 000 950
krystian@focus-agency.pl