9 zasad, o których musisz pamiętać, aby zwiększyć zasięg i zaangażowanie na Instagramie
Jak zwiększyć zasięg na Instagramie?
#FocusOnSocialMedia

9 zasad, o których musisz pamiętać, aby zwiększyć zasięg i zaangażowanie na Instagramie

Joanna Jędrzyńska
Joanna Jędrzyńska
Account Executive

Jeżeli wydaje Ci się, że prowadzenie konta firmowego na Instagramie to bułka z masłem i „jakoś to będzie” – nic bardziej mylnego! Osiągnięcie satysfakcjonujących wyników, a co za tym idzie realnych zysków wymaga nie tylko dużego zaangażowania i pracy, ale także zrozumienia obecnych wśród użytkowników mediów społecznościowych trendów i zachowań oraz sposobu działania algorytmu. Jeżeli chcesz zwiększyć zasięg oraz aktywność na profilu Twojej firmy, koniecznie sprawdź 9 przygotowanych przez nas zasad, których wdrożenie pomoże Ci w realizacji założonych przez Ciebie celów.

 

1. Treści wideo

Czym stoją dzisiejsze social media? Naturalnością, treściami efemerycznymi oraz w końcu szybko konsumowalnymi materiałami wideo! Aby zwiększyć zasięg oraz zaangażowanie wśród użytkowników, wykorzystaj filmy do prezentacji swojej oferty czy atutów swojej marki. Nie zapomnij również o reelsach, czyli jednej z najpopularniejszych form treści wideo, które bazują na aktualnych trendach i zauważalnie wpływają na rozwój profili w mediach społecznościowych. Przed podjęciem jakiegokolwiek działania, przemyśl jednak czy masz odpowiednią ilość czasu, czy zasobów niezbędnych do uzyskania zadowalającego poziomu swoich publikacji. Przemyśl również zatrudnienie content creatora, ambasadora marki lub profesjonalnej agencji, której zespół wśród obecnych trendów czuje się jak ryba w wodzie!

2. Czynnik ludzki

Publikacje oparte na współpracy z influencerami, ambasadorami marki lub wykorzystujące wizerunek właścicieli, pracowników czy nawet klientów (user generated content) to w dzisiejszych czasach must have komunikacji w social mediach. Posty zawierające czynnik ludzki często osiągają kilkanaście razy lepsze wyniki (zarówno w przypadku zasięgu jak i zaangażowania) od np. komunikatów w formie grafik czy zdjęć stockowych. Wszystko za sprawą premiowania przez algorytm Instagrama publikacji uznanych za jakościowe i trafne – czyli zgodnych z obecnymi wśród użytkowników trendami (te z kolei zależą od wielu czynników, takich jak silne przekonania generacji Z, dążenie do autentycznych kontaktów po pandemii Covid-19, normalizowanie wybranych tematów w dyskursie społecznym, wojna, zmiany klimatyczne i wiele więcej).

3. Interakcje z użytkownikami

Możesz wierzyć bądź nie, ale wyniki mówią same za siebie! To właśnie personalizowane DM (direct messages) wysyłane do osób z dużym prawdopodobieństwem zainteresowanych ofertą Twojej firmy, a także interakcje w postaci polubień czy komentarzy mogą pozwolić Ci na osiągnięcie naprawdę wysokiego poziomu zaangażowania wśród użytkowników, a co najważniejsze na dotarcie do jak największej liczby potencjalnych klientów. Co ważne, aby wyselekcjonować odpowiednie osoby względem których podejmiesz daną interakcję, pamiętaj, aby kierować się odpowiednimi hashtagami czy oznaczoną lokalizacją – wszystko zależy od profilu Twojej działalności oraz założonej strategii.

4. Posty tematyczne

Aby zainteresować użytkowników swoją ofertą, nie zalewaj ich komunikatami reklamowymi. Regularnie publikuj np. posty zachowane w lifestylowym stylu, przekazuj wartość bez bezpośredniej sprzedaży. Co więcej, angażuj odbiorców, zadawaj im pytania, prośby o dzielenie się swoimi odczuciami lub historiami. Wywołuj wśród nich pozytywne emocje oraz skojarzenia np. poprzez komunikowanie tego, co mogą oni zyskać decydując się na zakup, a nie poprzez bezpośrednie wymienianie cech produktu czy usługi.

5. Obserwowanie innych kont

Chociaż punkt z pozoru nieważny, może mieć duży wpływ na wiarygodność Twojego profilu. Pamiętaj, że z założenia na Instagramie użytkownicy są częścią pewnej społeczności. Zaobserwuj wybrane profile, aby nie stwarzać wrażenia konta będącego jedynie formą reklamy. Co więcej, obserwowanie wybranych hashtagów, osób czy kont konkurencji pozwoli Ci na bycie na bieżąco z tym co „w trawie piszczy”. Nie przesadź jednak z liczbą obserwowanych profili – to z kolei może wywołać efekt odwrotny i wrażenie „kupowania” odbiorców drogą follow for follow.

6. Publikacje zwiększające liczbę zapisań postów

Jak zostało wspomniane w jednym z poprzednich punktów, algorytm Instagrama „faworyzuje” publikacje, które uzna za jakościowe i trafne. Nie wszyscy jednak wiedzą, że medium to premiuje również posty wyróżniające się pod względem aktywności podjętych przez użytkowników. Jednym z najbardziej wartościowych działań w tym przypadku są zapisania treści. Aby w pełni wykorzystać potencjał Instagrama przemyśl więc publikację materiałów, które zachęcą użytkowników do podjęcia danej aktywności – być może będą to przydatne w przyszłości tip’y, przepisy, a może ciekawostki lub memy?

7. Jednolite relacje wyróżnione

Ważne wydarzenia z życia firmy, menu, a może cennik Twoich usług? Jeżeli zdecydowałeś się na wyróżnienie relacji na profilu Twojej firmy (i słusznie!), pamiętaj, aby zadbać również o ich estetykę. Instagram, zaraz po Pintereście to w końcu jedno z głównych mediów, w którym użytkownicy nie tyle szukają inspiracji, ale po prostu chcą oglądać „ładne” rzeczy – i to nie tylko w kontekście pojedynczych publikacji, ale także całego profilu. Pamiętaj więc, aby Twoje relacje wyróżnione były spójne zarówno ze sobą jak i z całym profilem. Zadbaj o estetyczne i przemyślane okładki np. w formie grafik zawierających dopasowane tematycznie ikony (unikaj zdjęć, które w tak małych rozmiarach będą nieczytelne) oraz bądź konsekwentny pod względem tytułów relacji.

8. Jednolity Feed

Nawiązując do punktu poprzedniego – pamiętaj o spójności oraz konsekwencji nie tylko w przypadku elementów BIO, relacji wyróżnionych czy zdjęcia profilowego. Każdy post traktuj jako nieodłączną część pewnej całości i zawsze przed publikacją przemyśl czy dana kreacja „zagra” z innymi. Na początku z pewnością warto żebyś ustalił, co może być tutaj spoiwem, które pozwoli na uzyskanie pożądanego efektu – czy będą to kolory przewodnie nieodzownie związane z marką, konkretny filtr, preset czy może charakterystyczny układ feedu (np. szachownica składająca się ze zdjęć rzeczywistych publikowanych na przemiennie z infografikami). Co ważne, na rynku dostępnych jest szereg narzędzi ułatwiających planowanie publikacji oraz gridu – jednym z przykładów jest aplikacja Planoly.

9. Prezentacja oferty

Wśród postów lifestylowych nie zapomnij jednak o prezentacji swojej oferty. Spraw, aby Twoi odbiorcy w jednym miejscu, w łatwo dostępny sposób i w maksymalnie skróconej, przyjaznej dla oka formie mogli zapoznać się z tym, co chcesz im zaproponować. Uwzględnij wszystkie najważniejsze elementy, które mogą budzić wątpliwości użytkowników i postaraj się wykorzystać tzw. mikromomenty, czyli chwile, podczas których klienci bezwładne i impulsywnie poszukują odpowiedzi na pojawiające się w ich podświadomości pytania (np. jeżeli Twoja firma jest pet-friendly – co jakiś czas zakomunikuj to publikując zdjęcie psa).

 

Komentarze

kontakt dla klientów

Focus Agency Sp. z o.o.

al. Jerozolimskie 123A
00-838 Warszawa
Krystian Nowakowski

Krystian Nowakowski

+48 660 000 950
krystian@focus-agency.pl